« Tilbage til bloggen
Insider

Har du styr på reglerne for hjemmekontoret anno 2020?

Har du styr på reglerne for hjemmekontoret anno 2020?

At et hjemmekontor ikke er en ny opfindelse, ved vi alle. Alligevel har det i 2020 spillet en stor rolle og fundet sig en plads i næsten alle hjem. Det er altså ikke længere et koncept udelukkende forbeholdt selvstændige erhvervsdrivende samt kørende sælgere. Nej, nu skal almindelige lønmodtagere også forholde sig til, at det kræver lidt plads i hjemmets indretning. Eller måske mangel på samme. Det kan nemlig være en udfordring, når pladsen er trang, og det ikke er en midlertidig løsning.

Der er også krav til ergonomi på hjemmearbejdspladsen

Hvis din vanlige kontorplads er godt indrettet med gode ergonomiske redskaber, er det som sådan ikke et problem, hvis du skal arbejde hjemme en enkelt dag eller to om måneden, selvom dine redskaber derhjemme er sparsomme. Bliver det derimod en vane eller direkte krav, at du arbejder hjemme i en periode, der svarer til mindst én arbejdsdag om ugen, er de samme krav til hjemmekontoret gældende som på din arbejdsplads. Din arbejdsgiver skal sørge for, at indretningen af hjemmearbejdspladsen er i orden – og du skal være medvirkede hertil.

Læs mere om de danske regler til hjemmekontor her

Vi hos Contour Design giver her et bud på, hvordan det helt rette hjemmekontor bør indrettes i 2020.

  • Møblerne skal være i orden. Mange arbejder ved spisebordet, hvilket kan være okay, hvis der er plads nok til alt dit IT-udstyr samt, at du har plads til ben under bordet. At du ikke har et hæve-/sænkebord kan du komme uden om ved at rejse dig op og f.eks. sætte din bærbare pc op på nogle bøger eller et strygebræt i perioder i løbet af dagen. Det er en god idé med en stol, der kan indstilles til flere positioner. Hvis ikke, du har sådan en, så er nøgleordet stadigvæk variation, og du bør derfor skifte stol i løbet af dagen
  • Du skal have noget godt lys at arbejde ved – særligt dagslys er vigtigt, men det må ikke blænde. Invester også i en god skrivebordslampe evt. inkl. lysdæmper
  • Sørg for at lufte ud i løbet af dagen, så der er masser af ilt i dit hjemmekontor
  • Er dit primære arbejdsredskab en pc, er der flere ting, du skal være opmærksom på. Har du en ekstern skærm og et eksternt tastatur samt en ekstern mus? Hvis ikke, så start med at spørge din arbejdsgiver, om dette kan blive stillet til rådighed. Læs mere om bruttolønsordningen nedenfor. Af de tre er et tastatur og en mus de vigtigste redskaber, da du f.eks. med en laptopstand eller nogle tykke bøger kan få din bærbare computers skærm op i øjenhøjde. På den måde aflaster du din nakke og skulder ved ikke at kigge så meget ned. Et eksternt tastatur samt en ekstern mus er dog ikke til at komme udenom, da dine hænder og arme bliver vinklet for meget, hvis din laptop er hævet. Som et kirsebær på toppen af en ergonomisk hjemmearbejdsplads, kan du overveje en centreret mus. Denne vil aflaste din vanlige ”musearm”, da du kan bruge begge hænder foran kroppen. En RollerMouseRed fås også i en wireless version, så den er nem at fragte til og fra kontoret

Har du lyst til at prøve et Rollermouse Travel Kit til dit hjemmekontor?

De økonomiske regler for hjemmekontor

Det er ikke kun inden for ergonomi, der er vigtige regler, når du arbejder hjemme. Der kan endda være økonomiske fordele, du endnu ikke har taget med i din beregning efter, du er begyndt at arbejde hjemme. Til dette tema har vi også samlet et par tips:

  • Undersøg mulighederne for køb af møbler og IT-udstyr til hjemmekontoret via bruttolønsordningen. Det vil sige, at din arbejdsgiver betaler for dit udstyr, men at du som medarbejder bliver trukket af din bruttoløn og skal ikke betale skat af det
  • Da du ikke bruger ressourcer på at fragte dig til og fra arbejde, skal du huske at ændre befordringsrubrikken på din selvangivelse
  • Du kan trække dit hjemmekontor fra i skat. I sjældne tilfælde har du ændret væsentligt på din bolig for at indrette et hjemmekontor, og kun hvis dit hjemmekontor udgør mere end 10 % af boligens samlede areal, kan du trække denne del fra i skat. Dette gælder både selvstændige og lønmodtagere. Der er dog en del regler, som dit hjemmekontor skal leve op til. Udover de allerede nævnte, skal rummet også udelukkende bruges som hjemmekontor, så ikke noget med gæsteseng eller lignende i rummet. Derudover skal det anvendes inden for normal arbejdstid

Bliv klogere på den optimale løsning for remote arbejdere

Der er altså en del regler at tage højde for, når der indrettes hjemmekontor. Både rent fysisk, men også økonomisk. At du tager højde for begge dele, kan i den sidste ende have en positiv indvirkning på dit arbejdsliv. Nu skal vi alle bare vænne os til det nye normale arbejdsliv.

 

News

Snurren i fingrene og håndsmerter? Du kan lide af karpaltunnelsyndrom

Insider

Vertikale mus: Et anderledes greb, samme kropsholdning.