« Tilbage til bloggen
Insider

Sådan bliver adfærd til vaner

iStock-1058642310_webuse

Hjernen er rigtig glad for gentagelser, hvilket er en af årsagerne til at vi ofte holder fast i vores gamle vaner, som føles trygge og rare. Så hvordan overbeviser man hjernen om at ændringer kan være gode, så de kan blive en vant del af ens hverdagsrutiner?

Det kan være svært at ændre på sin sædvanlige behagelige arbejdsstilling, til fordel for den fornuftige ergonomiske, selvom man godt ved, at det vil hjælpe på ens tennisalbue. Det kan være endnu sværere at droppe eftermiddagschokoladen selvom man godt ved, at et æble ville være bedre for én. Så hvorfor er det at vores hjerner får os til at gøre ét, når vi egentlig godt ved at noget andet ville være bedre?

 

Hjernen i systemerHjernen i systemer

Vores hjerne har to systemer, den arbejder ud fra – de hedder praktisk nok System 1 og System 2. System 1 er det impulskontrollerede system, som får os til at agere ud fra instinktive og ubeviste stimuli, f.eks. når vi vælger kagen fremfor frugten på buffetbordet. System 2 er det vores hjerne bruger, når vi har tid til at reflektere over tingene og tage ”det gode valg”, f.eks. i situationer hvor vi har tid til grundigt at overveje, hvilken vare vi skal vælge i supermarkedet – den billige eller den økologiske. Hvis vi havde travlt, havde vi nok bare valgt den første vi fik øje på.

Det vil altså sige, at vi skal have den nye adfærd rykket fra System 2 til System 1 i hjernen, for at gøre den til en decideret indgroet vane. Og hvordan gør vi så det?

Læs også: "Nå dine medarbejdere med adfærdsdesign - Brug din hjerne som telefon" (kilde: Kommunikationsforum.dk)

 

Vanebrydermålet

En ny adfærdshandling skal i gennemsnit udføres regelmæssigt i mindst en måned før den bliver til en ny vane, og de fleste af os har allerede droppet vores nytårsforsæt inden d. 23. januar. Første skridt mod etablering af en ny vane, er at sætte sig ned og definere præcis, hvad målet og motivationen bag er. Det kan nemlig hjælpe at omformulere vores mål fra hovedmålet til det man kalder vanebrydermålet. Hvis ens hovedmål f.eks. er: ”Jeg vil gerne tabe mig 10 kg.” og motivationen bag er: ”Fordi jeg vil kunne lege mere med mine børn”, kunne vanebrydermålet hedde ”Jeg skal leve sundere, fordi jeg vil kunne lege mere med mine børn”. Ved at omformulere og konkretisere målet, bliver det nemmere for hjernen, både at huske på målet, men også at være vedholdende, da du hele tiden vil visualisere motivationen for at tabe dig. Dette vil højst sandsynligt give dig et langt bedre resultat i sidste ende.

Læs også: "Sådan bryder du dine vaner" (kilde: Samvirke.dk)

 

Mange bække små

Nye vaner handler i bund og grund om, at tage et lille skridt ad gangen, sådan at hjernen ikke bliver overvældet af opgaven og giver op på forhånd. Begynd f.eks. gerne med en lille daglig gåtur, hvis målet er at kunne løbe 5 km. På den måde kan hjernen stille og roligt vænne sig til adfærdsændringen og det vil føles som en lille succes hver gang. Og husk ikke at banke dig selv oveni hovedet når – hvis - du ind i mellem falder tilbage i dit gamle vanemønster, og dropper den daglige gåtur til fordel for et afsnit af yndlingsserien. Det kan nemt fremprovokere tanken om at ”så kan det også bare være lige meget”, og så kommer du ingen vegne.

 

Samarbejde mellem vanerne

Prøv også at associere nogle af dine nye vaner med gode gamle vaner: hvis du f.eks. gerne vil begynde at bruge tandtråd hver dag, og du har en fast vane med at se nyhederne hver aften. Så kan du placere tandtråden ved siden af fjernbetjeningen, så du husker den nye vane, hver gang du tænder tv’et for at se nyhederne. På den måde begynder du også at associere den nye - måske kedelige – vane, med noget hyggeligt.

Læs også: "Ekspert i vaner: Sådan holder du dine nytårsforsæt" (Kilde: livsstil.tv2.dk)

Ved hjælp af disse metoder kan du bevæge de nye vaner naturligt fra System 2 til System 1 i hjernen, og dermed bliver de til instinktive handlinger i stedet for forceret og reflekterende adfærd.

Del gerne dine erfaringer eller nye vaner med os på vores Facebook-side. Mangler du inspiration til gode mål i 2019 kan du se hvad nogle af vores ansatte har valgt som deres, lige her

 

News

Snurren i fingrene og håndsmerter? Du kan lide af karpaltunnelsyndrom

Insider

Vertikale mus: Et anderledes greb, samme kropsholdning.